Zadružnikov ni v preteklosti nihče izobraževal, da bi upravljali z zadrugo, da bi jo sprejeli za svojo, vodstva zadrug pa so se danes še bolj oddaljila od članstva. In ko občutka o tem, kaj se v zadrugi dogaja, ni več, je tudi konec z lojalnostjo in poistovetenjem kmeta z lastno zadrugo.
»Večina kmetov članov zadrug je ostala pasivna do odgovornosti in ugodnosti, ki jih imajo v okviru zadružništva. Pravzaprav celotna družba poudarja individualizem in izobražuje v duhu liberalnega individualizma, daleč od zadružnih vrednot. Mladih preprosto ne vzgajamo v duhu kooperativnosti, danes se povezovanja ne znamo lotiti. Deloma so za to krive negativne izkušnje z zadružništvom in izbrisani spomin o pomenu kooperativnosti in izvirnih zadružnih načel. Tudi zadruge niso šle po poti zadružnih načel, temveč podjetništva in prostega trga, njihova vodstva pa so večinoma pozabila tako na zakon o zadrugah, ki pove, zakaj so ustanovljene, kot na svoje lastnike, delodajalce, člane. Danes je v večini zadrug tudi interes kmetov postal drugotnega pomena. Zadruge je prevel duh neoliberalizma, katerega cilj je le še dobiček, ki pa nekam ponikne in kmeta kot lastnika redkokdaj doseže. Člani postajajo drugorazredni partnerji, a na njihovih ramenih se gradi konkurenčnost zadrug, dejansko trgovskih podjetij, proti drugim trgovcem. Zadruge delujejo na trgu kot posamezniki, na tako majhnem trgu si med seboj konkurirajo.«
O zadrugah pravijo, da jim kmetje niso lojalni, da kupujejo in prodajajo drugam.
»Lojalnost je ena od ključnih težav. Lojalnost bo vzpostavljena, če bodo rezultati ugodnejši. Smisel zadruge je v tem, da je ugodnejša za člane kot ponudnike ali prevzemnike proizvodov kot pa za ostale kupce ali prodajalce. Če tega ni, je iluzorno pričakovati od članov, da bodo lojalni ne vem koliko časa. In če zadruga ne izpolnjuje vloge, zaradi katere je bila ustanovljena in za kar je namenjena, ni razloga, da sploh še obstaja. Obseg poslovanja zadrug s trgovsko dejavnostjo z nečlani postaja vse večji, s člani pa vse manjši. In tak razvoj vodi zadruge v to, da pravzaprav postajajo podjetja. Odpira se močna dilema, ali jih sploh še obravnavati kot zadruge, ali sploh še delujejo v skladu z zakonom o zadrugah, ali sploh še delujejo v gospodarsko korist vseh svojih članov.«
Težava je najbrž v nepovezanosti?
»Prav kooperacije v svetu nam dokazujejo, da je še za velika kmetijska gospodarstva najprimernejši nastop na trgu, tako v nabavi kot prodaji, prek zadružništva. Naj ob tej razdrobljenosti in neenotnosti v inputu in outputu zadrug omenim študijo agrarnih ekonomistov, ki jo je lani naročila KGZS in ki je pokazala, da samo na račun neenootnosti do dobaviteljev slovenskim kmetom lastnikom zadrug iz rok spolzi okoli 30 milijonov evrov letno. Da ne govorim o tem, koliko bi pridobili, če bi bile zadruge tako kot nekoč tudi organizatorke in svetovalke pridelave. In koliko zaradi razdrobljenosti ter konkuriranja med seboj spolzi iz rok ŽPI, ki naj bi bila v večinski lasti zadružnikov. Razdrobljeno prodajamo pridelke vsak zase vsak po svojih poteh. Zadružni zvezi Slovenije ne uspe vzpostaviti sistema skupne nabave, še manj skupnega odkupa. Poskus neke blagovne centrale je bil, a zakaj ni uspel? Ker so bile dejansko poteptane zadružne kooperacijske vrednote. Razdrobljenost je ključna težava, ne znamo skupno nastopiti niti pri nabavi repromateriala, kaj šele pri prodaji pridelkov. Vsaka zadruga se z vsakim dobaviteljem ali kupcem zase posebej pogaja, vsak komercialist se posebej dogovarja, zato seveda dosegajo različne rezultate, večinoma pa ne v korist kmetov. Veliko vprašanje je tudi, kaj je z zadružnim premoženjem, ki z vsakim dnem polzi iz rok zadružnikov.
Če se povrnemo na prej omenjeno študijo, si predstavljate, kakšnega restorna niso člani zadrug nikoli deležni? Ključna težava je danes, kako uspešno tržiti. V tem segmentu vsi več pridobijo kot kmet in v tem segmentu bi zadružništvo pod okriljem ZZS moralo začeti aktivno delovati.«
Kje je rešitev?
»Imamo izjemno potrebo oziroma nujnost vzpostavitve enotnega sistema. Zadruge same do tega spoznanja žal ne pridejo oziroma jim okolje za to ni naklonjeno, ZZS s trenutnim predsednikom pa te naloge tudi ne izpelje. Potreben bi bil neki preboj, ki pa mora biti dolgoročen. Potrebno bo izobraževanje v duhu kooperativnosti, potrebni bodo t. i. primeri dobrih praks. Izhod je zagotovo v zadružništvu, ki bo nadgrajeno z zadrugami drugega reda, in ker je Slovenija majhen trg, bi lahko to vlogo sprejela ena sama zadruga zadrug, ki bi združila v eni točki nabavne in prodajne poti in racionalizirala poslovanje, članstvu pa tako zagotavljala poslovanje pod najugodnejšimi pogoji. Imamo nekaj dobrih zgledov zadrug, s katerimi člani dihajo in so jih vzeli za svoje, zadrug, ki iščejo rešitve v medsebojnem poslovnem sodelovanju, recimo zadruge Tolmin, Agraria, Ormož in še katera – le zgledovati se moramo po njih.
Izhod ni v zaplankanosti in individualizmu. Izhod je tudi v tem, da se po 16 letih zamenja vodstvo ZZS.«
Franc Fortuna
Vir: Kmečki glas
Najnovejši komentarji